Friday, 31 August 2012

Merdeka itu sukar tpi,

  Selamat menyambut hari kemerdekaan Malaysia 55 tahun. Janji ditepati tema "menarik" byk ea kontroversi, tpi apa2 pun, ade sikit lah bende yg aku pun nk story lah kat sni.. tentang kemerdekaan. :)

  Merdeka itu besenyer owg akan ckap tentang kebebasan dari sebarang belenggu.. tpi ingat ea.. bebas pun ada batasnyer.. ye la.. penting kot. Klu x, mmg huru hara la. Perjuangan mereka dahulu kala tu mmg xboleh dinafikan lah. Dari kita merdeka sampai lah menubuhkan Malaysia 1963.. Pastu mcm2 lah ujian yg kita tempuhi dlm nk mengekalkan perkataan merdeka.. konfrontasi ngan Indonesia.. byk lagi lah ancaman.. Perlu diingat, nk capai kemerdekaan tu mmg sukar, tpi ade perkara yg jauh lebih sukar utk dilakukan.. Pengisian kemerdekaan dlm mempertahankannya. Byk cara utk merdeka nih, tolak 100%,  guna segala bagai mandi darah. This is what some might say, the true.. value of merdeka.. Somehow, Malaya/Tanah Melayu, merdeka through diplomacy.. Ini cara yg baik, bukan lah sebab kta nih pondan, tpi mmg terbukti kebijaksanaan pemimpin terdahulu.. kita bersatu tiga kaum.. berdasarkan prinsip toleransi.. melalui Pakatan Murni (Kontrak Sosial).. menerima orang Melayu sebagai penduduk pribumi/ mengakui ketuanan Melayu, sekaligus mendapat status kewarganegaraan.

  Cerita kita utk merdeka nih.. sebenarnya sudah lama ea.. byk idea2 utk keluar dari cengkaman penjajah(nanti ade plak yg kate kiter nih xpernah kne jajah.. adoi). Yg nih bleh bace kat dlm sejarah kot.. Tok Janggut, Mat Kilau, Dato' Bahaman.. Bace ler sndri ea.. byk lagi.. Rentap, Rosli Dhobi, Shariff Masahor, Mat Salleh.. Eh byk la.. mmg byk. Ini sumer cter2 sejarah. Perkara yg sudah lme berlaku. Yg penting skang.. 31 Ogos 1957, Kiter dh berlalu sudah lebih 55 tahun. Semenjak merdeka kita ingin mantadbir dengan sebebas-bebasnyer, tanpa sebarang cengkaman demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. Ini mmg perkara yg xbleh dinafikan.. Mcm aku ckap tadi.. pengisian itu adalah penting.. tgok, ape yg terjadi pada tahn 1969.. Tragedi 13 Mei.. Hubungan antara kaum renggang/ semakin menjarak.. Melayu Cina gaduh.. Berparang.. Adoi, nih sebab pengisian itu nampak longgar.. ea.. Ekonomi, Sosial, pendidikan, politik, nampak jauh.. Melayu tertinggal. Jadi mungkin utk mendapatkan hak kembali.. NAhhhhh, 13 may. Ade owg ckap, 13 tu sebab pilihanraya.. Tpi ape yg aku dgr plak.. sebab bangsa melayu nih hidup susah giler arr.. Klu kiter tanya tok nenek kot.. bapak2 kiter.. cer tny. Pak, zaman sape yg pak rase.. kiter nih mmg hidup ade perubahan la.. TAHUN 1980 an lah.. kiter sumer nih berubah.. elektrik masuk kampung aku pun dlu 80an gak.. yer la.. 13 May 1969, masuk tahun 1970, rukun negara + Felda, 1980 era Mahathir. Mmg satu perjalanan yg cantik.. cuma kadang2 ade lah terseliuh kat sane.. almaklumlah, kiter bukan jalan atas permaidani ea.

  Skang nih, kiter btol2 jauh berubah baik dari sudut, Sosial politik, ekonomi, pendidikan mmg sgt jelas ea. Dlu ade jer, owg kampung nk gi belajar. jual kebun.. bukan main2.. jual kebun.. skang dh ade ptptn.. KOWG leh xnk byar plak an.. Budak darjah satu pun tau.. hutang kne bayar.. ape arr. Bersyukur la, Allah kurniakan, Kiter alhamdulilah xde gunung berapi.. puting beliung.. aih, byk ler pastu hasil bumi yg melimpah ruah. Utk kita sama2 bangunkan. negara nih. Dlm usia negara kita baru, 55 tahun.. byk giler yg kte dh capai.. Terlalu jauh kita melangkah. Ada Proton, Ada bangunan tertinggi dunia. Ada saham Felda(some might say, masuk saham nih rugi belaka.. haih. no comment.. kiter tgok aje hasil nyer anty..) Krisis ekonomi tahun 1997.. kiter owg malaysia.. xpayah susah2.. nk pikir camno nk buwek.. owg Korea.. sampai bagi barang kemas kepada kerjaan mereka.. utk pulihkan ekonomi. Kiter ? ade Mak Jemah, campak barang kemas dlu ? xde kan.. See, kebijaksanaan yg tuhan bagi kepada pemimpin kita.. haaa..

  Sebagai seorang rakyat Malaysia, seorang mahasiswa.. kiter sewajarnyer timba lah ilmu sebaik/sebanyak mungkin utk memacu negara kiter lagi ke arah yg terbaik. Martabatkan ilmu.. Sebab dlm kalangan owg yg beriman itu Allah naikkan satu darjat bg mereka yg berilmu.. nampok x ? Jadi, ade peluang belajar, belajar.. Tampilkan ciri2 rakyat yg baik, dari segi Sahsiah. Ubah mentaliti kita, kita owg Malaysia.. No such thing at racism.. ubah lah.. klu x sape agy ?

Apa2 pun selamat menyambut hari Kemerdekaan negara 55 tahun.. JAnji ditepati.. Ingat,

   "Merdeka itu sukar, namun pengisian nya adalah jauh lebih sukar."-Abdullah Fadil.











Tuesday, 28 August 2012

sekejap saje.. sabar.

  Asalamualaikum, salam sejahtera, salam perpaduan dan salam satu Malaysia. Hola2.. ape kabar korang sumer ? Aku kat sni sihat2 je. Rasenyer masih oke kot nk ucapkan selamat hari rayer maap zahir batin. Ampunkan lah segala dosa yg aku lakukan dari hujung rambut sampai le hujung kaki.. maklumla, hanya insan biasa mcm pemadam ngan pensil.. haha, tujuan aku tulis entry nih ialah.. kan dh kuar ayat buku.. hahaha, tujuannyer xde pape pun.. (eh bleh plak.. bleh jer.. haha) hurm.. pasal ah, korg bace je la eh.. aku pun ngah pening2 baru bangun tido nih.. nih mmg fresh dari pale yg baru bangun tido hurm..

  Mula2 sekali, aku nk ckap alhamdulilah syukur kepada ilahi kerana limpah rahmat nyer.. dapat gak aku sambung pelajaran aku kat UM-sains fizik.(first choice aku kot..) Aku pun xsure susa ke x bidang nih.. tpi yg pasti usaha yg kuat+doa dan keredaanNya.. insyallah berjaya. Oleh yg demikian, aku pun nk ucap terima kasih kepada pihak uitm(kampus puncak alam) sebab dlu membenarkan ataupn sudi amek aku jadik student kat situ.. dlm separuh hidup nih.. ade sikit kesan uitm dlm hati.. mengubah destini anak bangsa.. huhu.. :) Bukan xnk amek medic, tpi an aku ase, ade byk lagi benda yg aku bleh buat selain dari jadik doc. byk story gak yg aku dgr pasal doc nih.. so.. xpe la, uni mane2 same.. ijazah.. ape2 pun okay.. yg penting minat+usaha markah baik.. sumer ade kje..


  Secondly, nk ucap thnx kepada akak mcD dan "awak".. haha tgok ko, siap mention nme akak mcD lagi kan.. haha, bukan lah ape2 sebab thnx sebab dah menceriakan hari2 saya kat uitm.. yer la dari mendung hari2.. haha ade gak aku target bdak tu(byk gak yg aku target tu..bese la owg lahir bulan 5 nih sng jatuh cinta haha).. bru nk ckap interested dh dier kapel tup2.. clash.. *weyh korang nih kapel ape ek ? hahaha XD* Okay xnk story2 pasal kisah hitam itu.. cewah, propa lah plak..*ek, makin gedik plak.. hahaha baru bgun tido la katakan :)* Tpi kire puas jgak le aku carik nme akak tu dlm fb.. google.Kepada encik google.. sila powerkan agy ea perkhidmatan ko.. Tpi apa2 pun.. satu mase anti, aku akan bgtaw gak nme ko.. bukan kat ko saje.. sumer la.. siap press conference agy. haha satu malaysia taw.. lol XD (like a boss haha ) menurut sumber2 yg aku dgr.. akak cute/cun tu dh xkje agy.. hurm, mane ko pergi ek kak ? xpe2 Malaysia nih kecik jer.. bleh carik.. lagi pun muka melayu kan (opss... yg nih exception k.. weyh dia cerah la..) Okay...

  Ijazah nih sekejap je.. dalm 3.5 tahun siap la.. haha.. sekejap jer..  akhir sekali aku nk ckap.. semoga kowg2 yg tengah belajar.. xkire lah dip/ijazah/ sumer la.. nk fly ke.. yg nk tpi xdpt..ke sumer nyer aku doakan agar kter sme2 berjaya. di dunia dan di akhirat..


"Kawan, sahabat mungkin boleh mengkhianati kiter, tpi usaha keras+doa jarang"-Abdullah fadil